Pracownia krawiecka i rękodzieła artystycznego
Na pracowni nabywamy umiejętności szycia ręcznego oraz na maszynie. Uczymy się wyszywania haftem krzyżykowym, płaskim oraz matematycznym. Poznajemy też tajniki robótek ręcznych na drutach i na szydełku tworząc bieżniki, a także serwety. Wykonujemy zminiaturyzowane stroje ludowe z naszego regionu, szyte i haftowane ręcznie. Wyróżniają się one dokładnością i odwzorowaniem etnograficznym. W trakcie zajęć za pomocą nitki i igły powstają też piękne aniołki, poduszki, choinki, obrazki jak również kartki świąteczne. Powstają tu prawdziwe arcydzieła artystyczne.
Dwie Pracownie pn. „Cztery pory roku”
Podczas terapii rozwijamy umiejętności oraz odkrywamy ukryte talenty naszych uczestników. Pracujemy wykorzystując materiały pochodzące z natury m.in. szyszki, korę z drzew, siano, mech, drewno. Realizujemy swoje twórcze pomysły w działaniach z zakresu: obróbki drewna, malowania, witrażu, papierowej wikliny, decoupage, powertexu, embossingu. W trakcie terapii powstają elementy i przedmioty dekoracyjne z drewna, kartki i stroiki okolicznościowe oraz przedmioty użytkowe. Realizując się artystycznie ozdabiamy przedmioty wykorzystując elementy florystyki.
Pracownia "Złota jesień"
Na pracowni jako grupa seniorów wykonujemy różnorodne prace: wycinamy, przyklejamy, malujemy, szlifujemy, a także dziergamy na drutach i szydełku. Duża inwencja owocuje przepięknymi pracami, co z kolei przekłada się na nasze zadowolenie i poczucie wysokowydajnego spędzania czasu. Dodatkowo poprzez rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, rebusów, wykreślanek oraz układanek ćwiczymy pamięć, koncentrację i zapamiętywanie. Oprócz tego, chętnie dzielimy się swoim doświadczeniem, opowiadając o różnych wydarzeniach mających miejsce w naszym życiu.
Pracownia małej poligrafii
Pracownia wyposażona jest w pięć stanowisk komputerowych podłączonych do Internetu, drukarkę atramentową, drukarkę do sublimacji, drukarkę laserową ze skanerem, bindownicę, laminator, termiczne prasy do kubków oraz termiczna prasa do powierzchni płaskich, ploter tnący oraz tablet graficzny. W trakcie zajęć uczymy się obsługi programu graficznego oraz urządzeń będących na wyposażeniu pracowni. Wykonujemy nadruki na kubkach, koszulkach, torbach, smyczach do kluczy, magnesach, a nawet robimy puzzle ze swoim projektem. W ramach współpracy z innymi naszymi pracowniami wycinamy przy użyciu plotera elementy do kartek okolicznościowych.
Pracownia plastyczno-rzemieślnicza
Na pracowni kształtujemy oraz doskonalimy umiejętności tworzenia różnych prac artystycznych przy wykorzystaniu rozmaitych materiałów (np. styrodur, bibuła, ścinki rolet, ziarna, dary natury). Poznajemy sposoby ręcznej obróbki drewna, zdobimy drewniane elementy (np. wypalanie wzorów), wykonujemy kartki okolicznościowe różnymi technikami (np. haft matematyczny, scrapbooking). Przy użyciu mas plastycznych oraz pomocy dydaktycznych i edukacyjnych doskonalimy małą motorykę i koordynację wzrokowo-ruchową.
Pracownia plastyczna
Na pracowni wykonujemy prace plastyczne różnymi technikami, wykonujemy ozdoby z kolorowego papieru, bibuły, plasteliny. Malujemy farbami, rysujemy kredkami, stemplujemy. Tworzymy również pracę z darów natury tj. szyszek, liści, kasztanów oraz z wykorzystaniem technik tj. decoupage, embossing. Przy użyciu mas plastycznych oraz pomocy dydaktycznych i edukacyjnych doskonalimy małą motorykę i koordynację wzrokowo- ruchową. Dużo radości sprawiają nam zajęcia z elementami sensoplastyki, które dostarczają nam bardzo silne doznania wielozmysłowe, a jednocześnie dzięki nim rozwijamy w sobie swobodę procesu twórczego.
Pracownia ceramiczna z elementami stolarskiej
Na pracowni ręcznie wyrabiamy glinę tworząc z niej proste formy np. miseczki, doniczki. Pracujemy również na kole gancarskim tworząc niepowtarzalne rękodzieło. Gotowe arcydzieło wypalamy w piecu do ceramiki, a następnie szkliwimy je. Potrafimy wykonywać odlewy z gipsu i gliny, zdobimy ceramikę różnymi technikami. W trakcie zajęć poznajemy także podstawowe techniki obróbki drewna: szlifowanie, lakierowanie, wypalanie.
Pracownia komputerowa
Pracownia wyposażona jest w pięć stanowisk komputerowych z dostępem do drukarki, tablet, laminator, bindownicę, a także kserokopiarkę. Wszystkie komputery mają stały dostęp do Internetu. W trakcie zajęć w pracowni pozyskujemy wiedzę z zakresu obsługi urządzeń będących na wyposażeniu pracowni, realizując swoje zainteresowania i pasje. Kontaktujemy się przez Internet ze swoimi kolegami, utrzymując nawiązane znajomości.
Stymulacja polisensoryczna
Stymulacja polisensoryczna to poznawanie świata wszystkimi zmysłami – wzrokiem, słuchem, smakiem, węchem, dotykiem. Zajęcia dostarczają różnorodnych, nieznanych bodźców, sprzyjają również łagodzeniu napięć i stresów. Prowadzone są grupowo i indywidualnie. Wykorzystywane metody to m. in.: metoda porannego kręgu, metoda Knilla, metoda Weroniki Sherborne, metody relaksacyjne. Zajęcia prowadzone są w gabinecie wyposażonym w kolumnę wodną ze światłowodami, kurtynę ze światłowodami, zestaw do aromaterapii, lampę uv, reflektor uv, zestaw światłowodów, projektor przestrzenny, urządzenie do wytwarzania baniek mydlanych, kule lustrzaną, reflektor z tarczami kolorowymi oraz pufy „gruchy".
Terapia ruchowa (ŚDS Kluczbork i filia w Kuniowie)
W ramach terapii ruchowej prowadzona jest kinezyterapia dzięki której rozwijamy świadomość własnego ciała. Podnosimy ogólną sprawność fizyczną, uzyskujemy maksymalną poprawę utraconych funkcji. Ćwicząc zwiększamy siłę mięśniową, poprawia się czucie głębokie, zmniejszają się dolegliwości bólowe. Nasze sale rehabilitacyjne wyposażone są w niezbędny sprzęt do ćwiczeń, pozwalający na utrzymanie sprawności i kondycji fizycznej (m.in. rowerki stacjonarne, UGUL ,fitness koń, platforma wibracyjna, rotor, piłki i laseczki gimnastyczne, piłki fitness, materace, poduszki sensoryczne, taśmy oporowe, gumy, drabinki, stół do ćwiczeń manualnych, tablice manualne, kostki manipulacyjne). Dla osób borykających się z ograniczoną ruchomością w stawach, zwiększonym napięciem mięśniowym oraz stanami bólowymi pomocne będą masaże. Wykonywane są masaże wibracyjne przy użyciu AQUAVIBRON oraz materaca wibracyjnego. Dodatkowo wykonywane są masaże limfatyczne dzięki którym poprawiamy przepływ krwi i limfy, dla pełnego odprężenia można zrelaksować się w nowoczesnym fotelu masującym. W zależności od potrzeby wykonywane są również zabiegi fizykoterapeutyczne. Gabinety wyposażone są w aparaturę do laseroterapii, ultradźwięków, pola magnetycznego, krioterapii, oraz terapii światłem przy użyciu aparatu o nazwie SOLLUX, lampy bioptron, lampy antydepresyjnej Lambda.
Poradnictwo psychologiczne
Głównym celem poradnictwa psychologicznego jest pomoc uczestnikom w określeniu problemów, znalezieniu najlepszych możliwych rozwiązań opartych na zasobach uczestnika, jak i najbliższego otoczenia poprzez wdrożenie adekwatnych działań oraz udzielanie wsparcia psychologicznego w zależności od zgłaszanych potrzeb. Wszystkie działania są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości uczestnika. W ramach poradnictwa psychologicznego prowadzone są działania diagnostyczne z wykorzystaniem, m.in. szerokiej bazy testów psychologicznych w celu sporządzenia opinii psychologicznych i/lub oceny możliwości rozwojowych oraz potrzeb emocjonalno – społecznych, z których częściowo wynikają dalsze działania podejmowane przez zespół wspierająco – aktywizujący. Udzielane jest także wsparcia rodzicom/opiekunom według zgłaszanych potrzeb.
EEG-Biofeedback
W ramach zajęć edukacyjno – poznawczych prowadzona jest terapia EEG-Biofeedback. Głównym celem metody EEG-Biofeedback jest usprawnianie i kompensacja zaburzonych obszarów. Ponadto treningi prowadzone tą metodą wspomagają pracę mózgu oraz czynności fizjologicznych organizmu, co pozwala na zmniejszanie napięcia psychofizycznego, pozwala na uczenie kontroli nad reakcjami własnego ciała, zmienianie dotychczasowych nawyków oraz usprawnianie funkcjonowania procesów poznawczych. Ponadto wspomaga terapię zaburzeń psychicznych z wykorzystaniem biologicznego sprzężenia zwrotnego.
Zajęcia z logopedą
Uczestnicy biorą udział w zajęciach z logopedą w formie indywidualnych zajęć oraz terapii grupowej. Indywidualne zajęcia służą inicjowaniu , kształtowaniu i wspieraniu komunikacji werbalnej uczestników w zależności od rodzaju ich trudności. Mają oni możliwość wypowiadania swoich myśli, aktywizowania słownictwa, wchodzenia w interakcję z innymi uczestnikami, nabywania i utrwalania umiejętności komunikacyjnych oraz ćwiczenia umiejętności poznawczych i logicznego myślenia. Po diagnozie trudności komunikacyjnych nasi uczestnicy objęci są zindywidualizowanymi zajęciami w kierunku terapii afazji, dysfagii czy dyzartrii. Terapia w tym zakresie obejmuje usprawnianie aparatu artykulacyjnego, wzmacnianie ich aparatu oddechowego oraz terapię połykania.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne z pedagogiem
Celem zajęć jest podtrzymanie posiadanych już umiejętności poznawczych uczestnika oraz ich poszerzanie poprzez indywidualnie dobrane ćwiczenia. Ponadto celem zajęć indywidualnych jest wyrównywanie istniejących braków zarówno w wiadomościach jak i w umiejętnościach uczestnika, stymulowanie, a także usprawnianie funkcji psychomotorycznych. Efektem ćwiczeń jest między innymi zwiększenie koncentracji uwagi, orientacja w przestrzeni oraz schemacie własnego ciała.
Treningi funkcjonowania w codziennym życiu:
- Trening kulinarny
- Trening prania
- Trening prasowania
- Trening samoobsługi
- Trening budżetowy
- Trening gospodarczo- techniczny
- Trening higieniczny
- Trening przyszywania guzików i reperacji odzieży
- Trening orientacji w terenie
Treningi umiejętności spędzania czasu wolnego
W ramach zajęć na terenie placówki mamy możliwość udziału w grach stolikowych, zajęciach ze śpiewu, różnego rodzaju zajęciach muzycznych, biblioterpii, zajęciach teatralnych, choreoterapii, oglądaniu programów edukacyjnych, spotkaniach opłatkowych czy wielkanocnych. Oprócz tego spędzamy jeszcze czas wolny poza ośrodkiem tj. wyjazdy do gospodarstwa agroturystycznego na zajęcia z hipoterapii, cykliczne wyjazdy na basen, wycieczki jedno- i kilkudniowe, bale andrzejkowo- mikołajkowe oraz wyjazdy sportowo- rekreacyjne na zaproszenie zaprzyjaźnionych ośrodków.